LC 80

www.offroad-atv.cz 

Japonským konstruktérům se podařilo vyvinout univerzální off-road, který se dokáže důstojně chovat i na asfaltu a čestně se vyrovnává s těžšími podmínkami mimo silnice. Pětidveřová karoserie spočívá na robustním rámu. Nabízely se tři různé modifikace a podle toho se poněkud odlišovalo vybavení, pohonné jednotky a převodné ústrojí. Nejjednodušší varianta je co do úrovně komfortu v podstatě spartánský automobil s vinylovými potahy sedadel, pryžovou podlahou, mechanickým ovládáním oken a jednoduchou protihlukovou izolací. Je zajímavé, že vedle tohoto chudého vybavení se jako součást standardu nezřídka vyskytuje klimatizace a dvě vyhřívací tělesa. Většina exemplářů této modifikace je desetimístná. Pohon všech čtyř kol se vyskytuje ve dvou verzích – jako trvalý (full-time 4WD) a s možností ručního připojení přední nápravy (part-time 4WD). Při koupi vozu se vyplatí povšimnout si právě toho, protože automobily s možností manuálního připojení přední nápravy jsou ochuzeny o největší přednost modelu. Vzhledem k absenci samosvorného diferenciálu ne-lze přední kola připojit na tvrdém silničním povrchu. Prostřední modifikace GX už tolik nepřipomíná traktor. Čalounění interiéru je z textilu, protihluková izolace kvalitnější. Na přístrojové desce najdeme otáčkoměr, k dispozici je elektrické vybavení a nezřídka i střešní okno. Vlajková loď je označena indexem VX a pozná se podle zadních dveří složených ze dvou částí, které se otevírají protisměrně. V rámci vybavení je k dispozici poměrně bohatá sada elektrických ovládačů a ve vozech vyrobených od roku 1994 i airbagy a ABS.

Interiér LandCruiseru může mít několik podob. Existují exempláře plně vybavené, ale také dosti spartánské.

Projede všude

Podvozek je ve všech modifikacích stejný s tuhými nápravami. Přední náprava má velmi dlouhou životnost a silentbloky v ramenech mohou vydržet i 150 000 km, zatímco sloupky příčných stabilizátorů a tlumiče by se měly vyměnit dříve. Komponenty na zadní nápravě vydrží dlouho, snad jen s výjimkou tlumičů. Těsnění provozních pák vydrží i 200 000 km – pochopitelně za podmínky, že vůz neabsolvoval terénní soutěže nebo nemá za sebou zvlášť nešetrné zacházení. Vzhledem k tomu, že hovoříme o plnohodnotném terénním vozu, může být vybaven standardním navijákem a elektricky ovládaným blokováním samosvorných mezinápravových diferenciálů. Toto zařízení umožňuje automobilu pohybovat se i v místech, kde zdánlivě projet nelze. Za normálních podmínek a příslušné údržby je výdrž motorů velmi vysoká a do první generální opravy mohou najet až půl milionu kilometrů. K tomu, aby se tato hodnota stala realitou, je nutné včas dodržovat předepsané postupy, kontrolovat stav chladicí soustavy (především čerpadla a spojky ventilátoru) a u vznětových motorů nezapomínat na to, že rozprašovače trysek se mají měnit vždy po 150 000 km. Zážehové motory mají takřka věčný rozvodový řemen, u vznětových je jeho životnost stanovena na 100 000 km. Základním problémem „osmdesátky“, před kterým se může ocitnout kupující, je přední náprava ve vozech s trakcí typu full-time. Zhruba po 150 000 km je nutné ji rozmontovat a vyměnit ložiska, těsnění, bronzová pouzdra a často i některé součástky pohonu. Potřebu takového zásahu indikuje náraz, který se ozývá zepředu při rozjezdu z místa. Pokud byste chtěli léčbu odložit na pozdější dobu, můžete riskovat složitější a dražší opravu.

www.offroad-atv.cz