Nissan patrol

spolehlivý pracant

Pro dnešek nás bude zajímat terénní auto, tedy opravdu velké kvalitní terénní auto, vhodné i pro práci. Tato skupina vozů byla ještě v 90. letech až na výjimky doménou japonských značek. A jedním z proslulých japonských zástupců v třídě je kromě Toyoty Landcruiser, o které jsme mluvili před týdnem, i Nissan Patrol. A řeč bude o jeho I. generaci, která byla představena v roce 1988, a vlastně nejen o ní.

Na konci 80. let ještě terénní auta sloužila především k práci a nikoli jako univerzální reprezentativní vozy, jak to známe dnes. Proto pohodlí a luxus budete u prvních patrolů hledat marně. Mají spartánský, ale ryze praktický interiér. Podobně je na tom i technika, tedy robustní a jednoduchá. Patrol GR se od začátku zařadil k automobilovým osobnostem a proto změnám v módních trendech příliš nepodléhal. Důkazem je fakt, že za 10 let výroby se měnila a inovovala spíš technika než design. Výroba I. generace byla ukončena v roce 1997 a nahrazena byla výrazně luxusnější současnou generací. Ojeté patroly jsou na českém trhu s ojetinami velmi oblíbené kvůli svým schopnostem a univerzálnosti.

"Není snad žádný jiný model, který by byl natolik spojen právě s terénem a byl tak oblíben různými pracovními četami, které jsou v terénu jako doma. U ojetých patrolů je nutné si dát pozor na vozy, za které byl v minulosti zapřažen přívěs. Taková vozidla pak mají opotřebené motory, převodovky a zadní nápravy," varuje Petr Barták ze znaleckého ústavu IBS Expert

Nissan Patrol I. generace patří k pravým terénním autům. Může se totiž pochlubit přední i zadní tuhou nápravou, což je sice do terénu přímo ideální řešení, ale na silnici to znamená horší manévrovatelnost a menší komfort jízdy. Zkrátka, pro dlouhé cestování se příliš nehodí. To je hlavní rozdíl od většiny ostatních terénních vozů, které díky nezávislému zavěšení předních kol nabízejí rozumné jízdní vlastnosti i na silnici. Samozřejmostí je u patrolu pohon všech kol, redukční převodovka a uzávěrka zadního diferenciálu. Mezi nevýhody tohoto vozu můžeme počítat stísněný prostor pro cestující na předních sedadlech kvůli velmi širokému tunelu, kterým prochází kardan a také vyšší kombinovanou spotřebu někde mezi 10 - 16 litry nafty na sto kilometrů. Naopak výhodami jsou celková prostornost mohutné karoserie ve tří a pětidvéřovém provedení a vysoká odolnost i průchodnost v terénu. Při koupi si dejte pozor hlavně na stav podvozku, který může být velmi opotřebovaný nebo poškozený. Další možné a opakující se závady přidává znalec ojetých aut Jan Kupec.

"Špatná ochrana karoserie proti korozi, u prvních modelů je to poddimenzované chlazení motorů, to znamená poddimenzovaná velikost chladiče motoru. Tato závada se projevuje přehříváním motoru třeba i při zkušebních jízdách. Objevovaly se vůle v převodovce, často se měnil špatný pojistný ventil sání motoru a taková až notorická záváda jsou chybné ukazatele tlaku oleje a napětí dobíjení akumulátoru. Na to si dejte obzvlášť pozor, protože čast ukazují méně, než je realita."

Na českém trhu s ojetinami má prakticky monopolní zastoupení pod kapotou patrolů spolehlivý turbodiesel 2.8 s výkonem 85 kilowattů. Alternativou je potom diesel se stejným objemem, ale výkonem nižším o 17 kilowattů. Z hlediska ztráty původní hodnoty vozu se Nissan Patrol I. generace řadí mezi nejlepší hned za Toyotu Land Cruiser. Přesto první patroly vyrobené do roku 1990 seženete i pod 100 000 korun. Další vývoj cen podle roku výroby doplní Petr Barták, který se pro srovnání zmíní i o cenách ojetých patrolů aktuální II. generace. "Patroly z roku 1994 pořídíte už za 170 000 korun a vozy z roku 1999 stojí přes 200 000 korun. Ceny poslední generace patrolů vyrobené okolo roku 2002 jsou mezi 320 000 nebo 330 000 korunami."

více na www.offroad-atv.cz