Nissan Patrol GR: Popelka mezi vozy 4x4

Jízdní test

Důležité hodnoty

Orientační cena
Motor
Síla
Zrychlení 0-100 km/h
Výkon
 

od 1 084 000 Kč
2.8 TDi
95 kW
17,5 s
11,2 l

Nová koncepce Patrolu

Když byl v roce 1999 uveden na trh nový Nissan Patrol GR, byl příznivcům vozů s pohonem všech kol představen vůz, který se mohl srovnávat stylem i technickými specifikacemi s jakýmkoliv jiným luxusním terénním vozem. Nová zaoblená karoserie znamenala velkou odchylku od předcházejícího modelu, ale nejpozoruhodnější byla vůbec změna koncepce, která se za posledních třicet let měnila jen velmi málo. Podobný případ najdeme ve světě 4x4 snad jenom u vozu Land Rover Defender.

Nepříliš velké úpravy stály Patrol velký podíl na trhu, který se mezitím velice rychle rozvíjel. Interiér i mechanické součásti vozu sice držely krok s vývojem a často byly i nejlepší, ale zatímco ostatní vozy kladly důraz také na eleganci, starý dobrý Patrol se v tomto ohledu držel stranou. Jeho přitažlivost spočívala spíše v jeho odolnosti, obratnosti v terénu, síle a osobité kráse. Místo toho, aby se Patrol jako všichni ostatní staral o svůj vnější vzhled, tvrdě pracoval hlavně na jízdních vlastnostech a nakonec se mu to vyplatilo. Popelka ve světě 4x4 má teď nejenom na to udržet krok s konkurencí, ale může ji dokonce zastínit. Má-li nějaký princ cestu kolem, neměl by ji na své pouti minout.

Odhodlaný vzhled si Patrol zachoval

Jako nadšenec do terénních aut jsem měl vždy rád hranatý Patrol nejen pro jeho skvělé jízdní vlastnosti, ale i pro jeho přirozenost. Vždy vypadal, jako by právě vyjel z lomu a neměl žádné ambice být něčím jiným než terénním autem, i když by se mu na kapotu zvící velikosti kulečníkového stolu vešel klidně celý piknik.

Když se teď podíváte na nové GR a věřte tomu, že skutečně musíte poněkud poodstoupit, abyste vůz s dlouhým rozvorem obsáhli jedním pohledem, zjistíte, že je sice velký, vysoký a široký, ale díky novému stylu se mu daří vypadat harmonicky. Vzhled krabice ustoupil zaoblenějším tvarům se symetricky zakřivenými boky, kapotou, střechou i zádí společně s oblými nárazníky a světly. Zadní dveře jsou klasicky rozděleny v poměru 40:60 a náhradní pneumatika na nich zavěšená dodává vozu odhodlaný vzhled. To, co mně se líbí na Patrolu a čím budou nadšeni i ostatní fanoušci terénních aut je, že nový Patrol GR nevypadá nijak zženštile, příliš poslušně nebo snad zjemněle. Ano, je krásný, ale oproti jiným modelům si zachovává svůj off roadový, odolný a přesvědčivý vzhled, který podtrhává, že s ním dojedete snad úplně všude.

Pohodlný a prostorný interiér

Velikost Patrolu dává tušit, že bude uvnitř skrývat spoustu místa a skutečně po nasednutí zjistíte, že prostoru pro nohy, kolena i lokty se nabízí dokonce více než dříve. Pohodlná kožená sedadla pro řidiče i spolujezdce, dostatečně veliký zavazadlový prostor, který po sklopení zadních sedadel můžete použít klidně i pro přespání. Co víc si můžete přát! Stejně jako vnější vzhled i interiér doznal změny, které uspokojí i náročného zákazníka. Výrobce uvádí, že zavazadlový prostor lze zvětšit až o 40% a i když počítá každý volný koutek, dá se s tím téměř souhlasit.

Pod kapotou

Nabídka motorů je velmi chudá - pokud máte zájem o jiný než 2,8 litrový turbo diesel s manuální převodovkou, neuspějete. Tak jako u starších modelů, Patrol je vybaven redukcí a závěrkou diferenciálu zadní nápravy. Novinkou u Nissanu a nepříliš běžným vybavením mezi terénními vozy je chytře vyvinutý systém ABS, který pomáhá na kluzkém terénu a zůstává účinný nejen při překonávání strmých překážek, ale i při použití závěrky zadního diferenciálu. Další novinkou je tuhý příčný stabilizátor zadní nápravy, který zajišťuje optimální jízdní vlastnosti na silnici, po jeho vypnutí na přístrojové desce umožníte zadnímu kolu maximální artikulaci a lepší průchodnost náročným terénem. Pro dobrodružnější povahy - brodit lze až 70 centimetrovou hloubku a zlepšen byl i nájezdový úhel, což je vítané u jakéhokoli terénního vozidla s dlouhým rozvorem.

Na silnici je spolehlivým tahounem

Při jízdě ulicemi města o sobě dává Patrol znát hlavně při parkování, kdy jsou jeho rozměry spíše na překážku. Mimo město je Patrol něco jako sunoucí se obr a s dosažením stejných hodnot, jaké uvádí výrobce, jsem neměl žádné problémy - zrychlení z 0 na 100 km/h za něco pod 20 vteřin a maximální rychlost něco přes 150 km/h, když se mi ji konečně podaří dosáhnout. Patrol zdaleka není vysoce výkonným autem, maximální točivý moment turbo-dieselu vzniká při zhruba 2000 otáčkách za minutu, což využijete při táhnutí přívěsu nebo při tom, když se potřebujete dostat z těžkého terénu. Patrol utáhne až 3,5 tunový bržděný přívěs, což bohatě stačí, když chcete za něj připojit loď nebo přívěs s dvěmi velmi těžkými koňmi.

Při jízdě po dálnici se přibližuji k pomalému nákladnímu vozu. Pohled do zpětného zrcátka odkryje poměrně velkou část prostoru za autem, takže předjíždění by nemělo být problém. Ovšem pozor! Sešlapuji plyn a nic se neděje... Patrol akceleruje velmi pomalu. Toto hluché místo potřebuje, abyste před předjížděním buď rychle podřadili nebo si při tomto manévru nechali více prostoru než je obvyklé. Jakmile se s tímto chováním seznámíte, nebude pro vás těžké dopředu si rozhodnout taktiku, ale já jsem byl rád, že jsem to zjistil na rovince a ne při vyjíždění kopce, kde by se za mnou určitě vyřítil nějaký šílenec.

Zatímco se na silnici většina 4x4 potýká s vysoko položeným těžištěm, stabilizátor tento problém u Patrolu téměř odstraňuje a společně se zaoblenými tvary a pohodlnými sedadly umocňuje příznivý dojem z jízdy. Posilovač řízení umožňuje lehké otáčení koly a vůz je velmi dobře řiditelný ve všech situacích.

Nástrahy terénu zvládá s přehledem

Neuvěřitelné schopnosti Patrolu v terénu pro mne nebyly po předchozích zkušenostech žádným překvapením, ale to mě neodradilo od jeho zkoušky ohněm. S vypnutým stabilizátorem vjíždím do tréninkového areálu EURO-TRAX Off Road Centra a snažím se zdolat vůz na spoustě hrbolů, děr, příkopů a ramp. Patrol se drží skvěle, nenechá se překvapit a jeho kola se vůbec neodlepují od země.

Rozhoduji se vyzkoušet jeho chování na dobrodružnější trati. Musím se plně soustředit na řízení, protože se mohutné tělo Patrolu jen velmi těžce vměstná na úzkou trať lesem, takže míjím stromy o pouhé centimetry.

Díky redukční převodovce a výkonu motoru i v nízkých otáčkách se ovšem dají s Patrolem velice dobře zdolávat nástrahy terénu, a to správným způsobem, rovnoměrnou rychlostí. Asi největší zkouška čeká auto při vyjíždění svahu se čtyřicetiprocentním sklonem. Tento stoupák je přezdíván "Noční můra" a ne náhodou. Stromy z obou stran a záhy se jízda nahoru stává zkouškou nejen odvahy a schopností řidiče, ale i auta. Jedna chyba nebo proklouznutí kol může znamenat náraz do některého ze stromů a tím i pomačkání nablýskaného fraku, s čímž by pan Patrol nebyl určitě příliš nadšen. Pod kopcem tedy zapojuji zadní diferenciál a stavím vůz přímo proti svahu směrem vzhůru. Pouštím spojku a Patrol se začíná šinout pomalu jako tank. Extrémní sklon kopce mě tlačí do sedadla, rozhled se mi zužuje pouze na vršky stromů a modrou oblohu. Nohu na pedálu držím jen lehce, aby si Patrol udržoval minimální rychlost. A skutečně - žádný problém, žádné drama - auto se zvolna přehoupne přes vrchol kopce a kolem mne se zase přirozeně vynořují celé stromy a ne pouze jejich špičky. Žádné podkluzování a pachtění, prostě jenom síla a spolehlivost.

Jízda Patrolem v terénu se teď pro mne stává nejenom vzrušujícím zážitkem, ale i výzvou. Hledám další překážku, kterou bych jej mohl překonat a pokořit. Dlouhý pás klouzavého bahna vypadá, že se pro Patrol může stát stejnou porážkou jako pro Napoleona Waterloo. Na konci sice stojí strom, na který bych se v nejhorším případě mohl zavěsit navijákem, ale vzhledem k tomu, že Nissan není ničím podobným vybaven, moc platný mi stejně nebude. Nejlepší taktikou pro překonání tohoto náročného úseku je samozřejmě spolehnout se na rychlost a snažit se jej projet co nejdříve. Může se to zdát zvrhlé, ale porážka Patrolu by znamenala mé vítězství, a proto se rozjíždím jen velmi pomalou rychlostí vpřed a škodolibě se usmívám.... ale i v této překážce Patrol triumfuje. Na konci testu je tak sice špinavý a zablácený, ale tiše vítězný.

Pravověrný off road

Nissan Patrol GR je velké auto přitahující při jízdě pozornost a to nejenom svým moderním vzhledem, ale i veškerým pohodlím, kterým se zařazuje mezi elitu vozů 4x4 a zaujme koneckonců i příznivou cenou. Menší kaňkou vozu je dieselový motor, který nedosahuje vysoké laťky ostatního vybavení zejména díky vyšší hlučnosti a nižší akceleraci. Jsem si jist, že silný zážehový motor by autu jenom prospěl a zlepšil jeho konkurenceschopnost mezi luxusními terénními vozy, které se stejně více využívají na silnici než mimo ni. Stejně by vozu prospěla i vyšší maximální rychlost.

Na druhou stranu je ovšem nutno podotknout, že většina vozů 4x4 je jakýmsi hybridem mezi terénním a silničním autem. Patrol je výborný v terénu a pro tento druh jízdy je také určen, nelze se tedy divit, že na silnici trochu zaostává za ostatními terénními vozy. Co se však týká interiéru a pohodlí, ty jsou na výborné úrovni a dávno pryč jsou ty doby, kdy jste se v něm cítili v tričku a džínách příliš slavnostně oblečeni!

Pokud si hodláte koupit velké terénní auto se skvělými vlastnostmi v terénu a neobyčejným charismatem, které si získalo v mnoha zkouškách v nepřístupných oblastech po celém světě, je pro vás Nissan Patrol GR tím pravým.