Škoda Yeti

  jaká je  
  hlavni-yeti

Konečně už víme, jak se nová Škoda Yeti chová na silnici a v terénu. Přečtěte si výsledky testování modelu 2.0 TDI, se kterým se projeli naši kolegové z redakce motoristického magazínu autoweb.cz!

Kompaktní esúvéčko by nikdy v Boleslavi neprotlačili do výroby, kdyby po nich momentálně zákazníci nešli jako slepice po flusu.  Škoda Auto věří, že prodá aspoň šedesát tisíc kousků nového modelu ročně

 
  .Nejspíš byste snadno uhodli, s jakou strategií Škodovka do třídy kompaktních SUV vyráží. Vytvořila něco na hraně mezi Suzuki SX4 a Volkswagenem Tiguan. Je to ambiciózně prostorné uvnitř, kde si to bere nápady z Roomsteru, a je to dostatečně konzervativní zvenčí, aby to nikoho neurazilo. Také můžete logicky předpokládat, že to má důstojné zpracování interiéru, precizní převodovku a přesné řízení.  
  Ne, že by Yeti byl vyloženě autem pro řidiče. Do rukou se nám dostal dvoulitrový turbodiesel se vstřikováním common-rail o výkonu 140 koní, která má standardně pohon všech kol a začíná na 619 800 Kč. O nových turbodieselech od Volkswagenu jsme toho již napsali dost. Tenhle dodává Yetimu 320 Nm v rozsahu 1750 až 2500 ot./min., což převedeno na asfalt znamená důstojnou pružnou akceleraci a o něco méně důstojné zrychlení 0-100 km/h za 9,9 sekundy. Škoda Yeti, vážící 1,55 tuny, tím sice zastíní o 110 kilogramů těžší VW Tiguan se stejným motorem o 0,6 sekundy, vnitřnosti vám to ale netrhá. Jestli se chcete ještě chvíli patlat v technických údajích, aerodynamiku nosorožce věrně odráží součinitel odporu vzduchu 0,37 a nejvyšší dosažitelná rychlost 190 km/h.  
  Nové turbodiesely Volkswagenu však mají výhodu v tichém chodu ve středních otáčkách, na vrcholu byste jejich vrčení označili za rozverné a spotřebou si nezadají se staršími motory pumpe-düse. Náš exemplář se neodvážil říct si o víc než osm litrů nafty, což se ve světle jeho zatížení jeví jako výhra. Uváděná kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km možná zavání vzdušnými zámky, ale do sedmi litrů se v běžném provozu vejde snad každý  
  Pokud jste se o Škodu Yeti zajímali už dříve, víte, že má tentýž podvozek jako Octavia Scout. Od země ho dělí osmnáct centimetrů a má stejný rozvor. O tři centimetry větší rozchod kol je ale znát stejně jako Haldex čtvrté generace, který v extrémních podmínkách a v režimu Off-Road umí prý přenést až 90 procent točivého momentu na zadní nápravu. Ne snad, že byste kvůli tomu měli Yetiho považovat za víc než schopné esúvéčko. V terénu se ale pohybuje na svou kategorii nečekaně sebevědomě.  
  Zato na silnici nejdřív jede obyčejně. Až na to, že si po pár kilometrech a stovce výmolů všimnete, že jste si jich ani nevšimli. Těžký naftový motor znamená zátěž pro přední zavěšení, ale tlumiče s pružinami od nich znamenitě odvádějí pozornost a předpokládaná nedotáčivost ve vracenkách přichází na poslední chvíli. Základní verze 1,2 TSI s pohonem předních kol je přitom o dílek komfortnější i vyváženější.  
  Jak známo, pohyby karoserie prozradí kdejakou nepravost. Octavie Scout se moc nenaklání, Yeti je v tomhle oboru ale dál. Kvalitní odpružení zdolává zatáčku za zatáčkou, nechce se mu houpat a zadní náprava jako by dychtila po další výzvě. Když nezbyde jinak, pošle vám Haldex k dobru pár newtonmetrů, aby šestnáctky vpředu nepískaly, a jede se dál. Tady je nejspíš nutné zopakovat, že Yeti opravdu není autem pro nadšené řidiče. Jenom je na svůj segment překvapivě dobrý a nechybí mu chuť do hry.  
  Jestliže nemáte před očima černou mlhu, musí vám být jasné, že 2,0 TDI tím pravým motorem pro Škodu Yeti není. I když umí zatáhnout za správný konec v pravý čas, teprve 1,8 TSI, dodávající na všechna čtyři kola (tedy jak kdy) 160 koní má skutečně průraznost hodnou ocenění. A protože je o dvacet tisíc levnější než testovaný diesel, neměl by být problém skončit u něj.  
  Škoda Yeti je tak jako tak překvapením. Do jejího kufru narvete 1580 litrů nákladu a zadní sedačky můžete skládat a rozkládat jako leporelo. Na to, že si mladoboleslavská automobilka libuje v masovkách, je ale chování Yetiho při jízdě nečekaně nonkonformní. Není to rebel, ale někde uvnitř něj se něco důležitého skrývá.  
     
 

čerpáno:4men