Jeep Grand Cherokee 2,7 CRD

Legendární automobil Jeep Grand Cherokee byl vyzbrojen novým turbodieselovým agregátem, pětiválcová jednotka přiblížila vůz standardům a požadavkům evropského trhu. Ostatní verze se zážehovými motory, jejichž objem překračuje hranici 4000 cm3, nejsou v našich podmínkách optimální.
Zaoblené linie karoserie dodávají nejdelšímu Jeepu sportovní, zdravě agresivní vzhled, podtržený maskou chladiče a integrovanými světlomety do mlhy pod čirou optikou. S trendy současného stylingu korespondují i rozměrné plastové komponenty na přídi a zádi vozu. Jinak se Grand Cherokee nijak neodchyluje od parametrů, které zákazník od amerického terénního vozu očekává, technicky je to bezesporu nejvyspělejší model indiánské rodiny Cherokee.
Jediným vybočením od ryze klasické koncepce automobilů určených pro extrémní podmínky je samonosná karoserie. Vyrobena je z oceli a kompletní pozinkování účinně zabraňuje korozi. Nechybějí ani mohutné výztuhy, zajišťující nejen odolnost proti deformacím při jízdě v terénu, ale zejména bezpečnost posádky při případné nehodě; zpevněny jsou i dveře.

Klasik

Obě nápravy jsou tuhé. Přední má suvná ramena, příčný zkrutný stabilizátor a tlumič řízení, kterého je mimo silnici věru zapotřebí. Zadní náprava je vlečena dvěma podélnými závěsy a horním středovým trojúhelníkovým ramenem. Jízdní vlastnosti zlepšuje zkrutný stabilizátor. Všechna kola mají pérování vinutými pružinami s plynokapalinovými tlumiči, které jsou namontovány mimo osu pružin, aby nedocházelo k jejich křížení ani při extrémním vychýlení nápravy. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou vybaveny protiblokovacím systémem ABS a elektronickým rozdělováním brzdného účinku EBD. Přední brzdové třmeny jsou pro zvýšení účinku vybaveny dvěma pístky.

 

 
Nový vznětový agregát o objemu 2685 cm3, jak napovídá již zkratka CRD, využívá přímého vstřikování paliva pod vysokým tlakem do spalovacího prostoru. Na výkonu 120 kW (163 k) se podílí turbodmychadlo a chladič stlačeného vzduchu. Zapalování je bezdotykové, elektronicky řízené. Výkon je dostatečný v každé situaci, jen při prudkém sešlápnutí akcelerátoru je znatelná prodleva turbodmychadla a zpod kapoty se ozve dunivý zvuk rychle se rozbíhajícího motoru. Pohonná jednotka dobře spolupracuje se samočinnou pětistupňovou převodovou skříní. Točivý moment je trvale přenášen na zadní nápravu a přední kola jsou bez zásahu řidiče, přiřazována hydraulickou jednotkou. Jako pravověrný terénní vůz má Jeep Grand Cherokee dvoustupňovou přídavnou převodovku s možností zařazení stálého pohonu všech kol; v tomto režimu lze jet nejvyšší rychlostí 40 km/h, ale zátah motoru je i v prudkých výjezdech úctyhodný.

Výbava interiéru

Již první pohled do kabiny vozu neomylně napoví zemi původu. Posun a tvarování sedadel i ovládání oken a zpětných zrcátek jsou samozřejmě elektrické, zajímavým detailem je možnost úplného přiklopení vnějších zrcátek ke sklům bočních oken. Vzhledem k šíři vozu 1858 mm tuto možnost oceníte jak v městském provozu, tak, a to zejména, při jízdě v porostu, kde může dojít k poškození. Řidič má k dispozici přehledně uspořádané pracoviště. Střízlivě elegantní jsou kruhové přístroje palubní desky s bílým podkladem. Výškově stavitelný volant by lépe padl do ruky, kdyby byl jeho věnec silnější. Testovaný model je vybaven manuální klimatizací. Na stropní středové konzole je možné nastavit zobrazování údajů o momentální a průměrné spotřebě, kompas, informace o vnější teplotě a další. Také zde lze naprogramovat různé funkce usnadňující obsluhu: například postupné otevírání dveří dálkovým ovladačem, zpožděné vypínání světlometů a mnoho dalších praktických věcí. Displej též zobrazuje varovná hlášení v případě poruchy. Umístění konzole není ideální vzhledem k zornému poli řidiče, čtení nevelkých znaků vyžaduje značnou pozornost. Vnitřní šířka vozu 1496 mm na předních sedadlech, respektive 1486 mm vzadu, poskytuje posádce dostatek pohodlí a místa. Umístění plnohodnotného náhradního kola pod podlahu zavazadelníku velmi zlepšilo jeho využitelnost. Sklopením zadních sedadel dělených v poměru 4 : 6 se prostor pro náklad zvětší až na 2,047 m3. Zadní dveře se vyklápějí vzhůru a pro manipulaci s menšími zavazadly je možné otevřít pouze okno.

 

 
 

Cestou necestou

Na silnicích je nutné respektovat koncepci vozu s oběma tuhými nápravami a výše položeným těžištěm, ale Jeep Grand Cherokee svému majiteli vše vynahradí v terénu. Po zařazení „redukce“ se vůz lehce pohybuje ve všech myslitelných podmínkách. Systém rozdělování trakce dovoluje přenos plného točivého momentu i k jedinému kolu. V hlubokém bahně a na kluzkém terénu nemusí mít řidič starost, že by uvízl. Světlá výška 220 mm a hodnoty limitních úhlů umožňují překonávat i krkolomné překážky. Ve standardní verzi chybí ochranný kryt podvozkové partie. Automobil Jeep Grand Cherokee je luxusní, reprezentativní automobil, který dokáže odvádět i těžkou práci v extrémních podmínkách.

 

 
  Sklopná zadní sedadla umožňují přepravu zavazadel dlouhých až 1730 mm.  
   
 
Jeep Grand Cherokee Laredo 2.7 CRD
Motor vznět. s turbodm. a chladičem stl. vzd.
Zdvihový objem (cm3) 2685
Max. výkon (kW/k) 120/163
při otáčkách/min 400
Max. točivý moment (N.m) 400
při otáčkách/min 1800-2600
Max. rychlost (km/h) 190
Zrychlení 0–100 km/h (s) 11,5
Počet převodových stupňů 5
Pohotovostní hmotnost (kg) 1985
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 12,5/8,1/9,7
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4611/1858/1773/2690
Pneumatiky 225/75R 16
 

 

Jeep Grand Cherokee Laredo 2.7 CRD - hodnocení
+ nový motor
+ chování v terénu
+ bohatá výbava
- horší výhled vnitřním zpětným zrcátkem
 

 

www.offroad-atv.cz